wordpress چیست ؟

وردپرس چیست؟

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا (Content Management System: CMS) براساس زبان محبوب PHP و MySQL است. امکانات اولیه وردپرس 100%  رایگان در اختیار عموم بوده و امکان بکارگیری قالب‌ها و افزونه‌های گوناگون توانایی ویژه ای به وردپرس اضافه کرده است، حدود یک سوم وبسایت های جهان با وردپرس طراحی و پیاده سازی شده اند ما در  استودیو آرکی وب نیز از وردپرس استفاده میکنیم .مارکت های بسیاری در ایران نظیر ژاکت و  rtl theme   همچنین در خارج ایران  ، تم فارست و …  به فروش هزاران قالب و افزونه ها میپردازند .
وردپرس برای اولین بار در سال 2003 معرفی شده و نسخه وردپرس 3.0 پس از انتشار در سال 2011 تا به امروز بیش از 65 میلیون بار دانلود شده است .

آمارهای وردپرس

با توجه به آمار های وبسایت W3SCHOOLS بالغ بر 40 درصد وبسایت های دنیا از وردپرس استفاده میکنند . که حدودا معادل 64 میلیون وبسایت در دنیاست .

به نقل از Google Trends

در نمودار زیر میزان محبوبیت وردپرس در بین بقییه سیستم های مدیریت محتوی مشخص است . این مقایسه بین وردپرس ، جوملا ، دروپال ، مجنتا و پرستا شاپ است .

قالب وردپرس

کاربران وردپرس میتوانند با یک کلیک قالب پیش فرض خود را بر وردپرس نصب کنند و در مراحل بعدی با توجه به ویژگی های قالب میتوانید آن را شخصی سازی کنید.همچنین میتوانید هر قالب وردپرس را همانگونه که هست استفاده کنید یا با استفاده از ویرایشگر وردپرس و دانش کدنویسی تا حدی تغییرات مورد نیاز خود را در آن اعمال کنید همچنین میتوانید برای رهایی از  چالش های مختلف ادیت قالب ها ، برای برند خود یک قالب را از ابتدا کدنویسی کنید.

افزونه وردپرس

افزونه وردپرس به شما این قدرت را میدهد که بدون تغییر در قالب اصلی ویژگی های متنوعی را به سایت خود اضافه کنید، در حال حاضر بیش از 22000 افزونه وردپرس انتشار یافته است که امکاناتی مانند فرم‌های تماس، فروش انواع محصولات ،تغییر و  تنظیم فونت ، گالری تصاویر ، و … را شامل میشوند.

برخی از امکانات پایه وردپرس

  • در دسترس بودن آموزش های بسیار زیاد
  • معرفی و تعیین نقش های مدیریتی از جمله مدیر کل ، نویسنده ، مشتری و …
  • افزودن انواع دسته بندی برای محصئلات و مقالات
  • طراحی صفحات مختلف
  • ثبت دیدگاه
  • ارسال خبرنامه وردپرس
  • اختصاصی سازی صفحات و تعیین رمز ورود برای کاربران ویژه

دلیل انتخاب وردپرس چیست ؟

اگر شما بدنبال راه اندازی وبسایت جدیدی برای خود هستید و یا وبسایتی دارید که بسیار قدیمی و ناکارآمد شده است وردپرس راه حل مناسبی برایتان خواهد بود. امروزه سه نکته اصلی برای هر وبسایت با اهمیت است که وردپرس همه را در اختیار شما قرار میدهد:
  1. بهینه برای موتور های جستجو ( سئو )
  2. رابط کاربری بسیار عالی و مدیریت  سایت بدون داشتن دانش تخصصی کد نویسی
  3. نمایش بهینه در دستگاه‌های موبایل و تبلت
صاحبان وبسایت‌ها و مشاغل دوست ندارند که برای هر تغییر کوچک در سایت به شرکت طراح مراجعه کنند و در هر سال چندیدن بار برای بروزرسانی سایت خود هزینه کنند، بلکه در مقابل خواستار قدرت کنترل بیشتر بر محتویات سایت خود هستند. از این‌رو سادگی و قدرت بخش مدیریت وبسایت از اهمیت بالایی برخوردار است و دقیقا از همین نقطه سیستم مدیریت محتوای وردپرس برتری خود را نشان میدهد.
در ادامه به شما توضیح میدهیم که چرا وردپرس با این حجم از استقبال در سطح جهانی مواجه شده است.

 

مزایای وردپرس

  • کاهش هزینه
دیگر لازم نیست برای هر تغییر متنی یا گرافیکی در وبسایت خود به شرکت طراح سایتتان مراجعه کنید و هربار زمان و هزینه زیادی را صرف کنید. سیستم مدیریت محتوای وردپرس به شما امکان میدهد که هر زمان خواستید خودتان بسادگی تغییرات را اعمال کنید، علاوه بر این وردپرس به شما امکان افزودن مطالب و صفحات جدید را نیز ارائه میدهد.
  • زیبایی سایت  و طراحی حرفه ای
وردپرس هزاران پوسته متفاوت را در اختیار شما قرار میدهد (بسیاری از این قالب‌ها رایگان هستند ولی بهترین‌ها همیشه هزینه دارند) که میتوانید متناسب با زمینه کاری خود ظاهر سایت را تعیین کنید. همچنین با توجه به متن باز بودن وردپرس و با کمک متخصصان میتوان هر ایده جدیدی را به آن افزود.
  • دسترسی آسان 
 ایجاد تغییرات در محتوا و صفحات وردپرس را میتوانید از هر کامپیوتری و در هر کجای دنیا انجام دهید. سیستم مدیریت محتوای وردپرس به هیچ برنامه جانبی دیگری نیاز ندارد.
  • ارتباط با شبکه‌های اجتماعی 
 وردپرس و افزونه‌های جانبی آن به شما این امکان را میدهند که بصورت خودکار سایت خود را به شبکه‌های اجتماعی بزرگ مانند توییتر، فیسبوک و یوتیوب متصل کرده و مشتریان خود را از تغییرات سایت خود باخبر سازید.
  • سئو آسان 
 نحوه کدنویسی اولیه وردپرس بصورتی انجام گرفته که بخوبی توسط گوگل شناسایی و ایندکس میشود. شما با رعایت اصول اولیه سئو در متون خود خیلی سریع میتوانید به صفحات بالایی گوگل راه پیدا کنید.
  • بروزرسانی رایگان 
برخلاف بسیاری از نرم افزارها نسخه‌های جدید وردپرس همواره رایگان بوده و ارتقا از نسخه‌های قبلی به جدید وردپرس سریع و راحت انجام میشود.
  • امنیت 
 با استفاده از سیستم مدیریت محتوای وردپرس شما میتوانید تصاویر و فایل‌های خود را بدون اتصال به FTP و اشتباه در محل واردکردن آپلود کنید.
  • امکان ایجاد تغییرات
با وردپرس ایجاد تغییرات در ظاهر و امکانات سایت بدون لطمه‌ای به محتوای آن کاری آسان و بی خطر است. تنها با تغییر قالب وردپرس ظاهری کاملا متفاوت را به بازدیدکنندگان خود نشان خواهید داد.
با این همه امکانات و توانایی‌های رایگان وردپرس، تفاوت سایت شما با دیگران تنها در طراحی قالب، زیبایی ظاهری، سرعت بالا و سئو مناسب آن خواهد بود. طراحی اولیه، کدنویسی و اجرای قالب وردپرس همگی نیاز به تخصص و مهارت کافی دارند که شما تنها یکبار هزینه آن را خواهید پرداخت و پس از آن مدیریت و بروزرسانی سایت وردپرس خود را در دست خواهید گرفت.